Friday, October 24, 2008

Penuntut Islam Di IPT


Jika kita lihat pendidikan di Malaysia sedang menuju ke era penggunaan teknologi multimedia secara menyeluruh dan ia merupakan topik perbualan yang sering hangat diperkatakan. Belum sempat kita merealisasikan impian melahirkan generasi yang mampu mencerna dan mengisi keperluan cabaran negara, sebahagian besar remaja kita telah jelas kelihatan tenggelam dalam arus perkembangan era teknologi ini. Melihatkan pembabitan bilangan remaja dalam gejala sosial turut meningkat secara mendadak. Revolusi sektor pendidikan negara kini bukan sahaja tidak berupaya menemui satu jalan penyelesaian dalam mengatasi masalah gejala sosial remaja. Kita berhendakkan kemajuan yang diasaskan kepada budaya Malaysia jati dan bukannya sebuah negara maju yang mengalami keruntuhan akhlak dan moral di kalangan remajanya.
Kita merupakan sebuah negara demokrasi yang mana penduduk mahupun rakyat bebas bersuara. Tetapi dengan isu yang panas ini siapa yang harus dipersalahkan? Siapa yang harus dituding jari? Bukan itu yang kita mahu ketengahkan tetapi dipihak penulis sendiri berharap rakyat di negara ini perlu cakna tentang isu gejala sosial yag sukar dibendung ini. Kini, pelbagai medium perantaraan seperti telefon bimbit, internet, syarikat pengiklanan komersial berebut-berebut untuk meningkatkan produktiviti tanpa memikirkan kesan negatif terhadap masyarakat.
Apa yang hendak penulis skopkan pada hari ini adalah berkaitan dengan masalah keterlibatan mahasiswa IPT dalam gejala sosial. Kalau diimbas kembali orang yang pertama harus dipersalahkan adalah ibubapa. Hal ini berikutan, jika dikaji dengan teliti orang yang paling dekat adalah ibubapa. Jadi seharusnya peranan ibubapa harus mencorakkan anaknya dengan didikan agama yang sempurna. Justeru itu bila didikan agama diberi dengan sepenuhnya, remaja atau anak-anak boleh memikirkan perkara yang baik ataupun yang buruk ketika bercampur dengan masyarakat luar.
Ada juga sesetengah ibubapa menimbulkan ketidakpuashatian terhadap isu ini. Tetapi cuba kita fikirkan kalau golongan mahasiswa di IPT ini masih lagi terjebak dengan gejala sosial ini, bagaimanakah generasi yang akan datang? Mampukah mereka membentuk genarasi baru dengan nilai dan moral yang mereka ada? Sehingga timbul isu yang bertentangan agama yang mana ISLAM itu sendiri mendidik dengan kaedah nasihat. Jika dilihat Malaysia telah mampu membawa nama keperingkat persada antarabangsa dengan nama ISLAM HADHARI. Apa yang kerajaan bawa sebenarya? Apa yang penulis dapat simpulkan semakin banyak konsert hiburan diadakan dengan karnival Jom Heboh yang pernah diharamkan oleh mufti sebelum ini. Isu rasuah yang masih tidak berkesudahan dengan hanya menganggap satu benda yang ringan tanpa memikirkan yang mana halal dan haram.
Sehubungan dengan itu, penulis sendiri beranggapan ada institusi pendidikan memainkan peranan dalam mencorakkan kualiti moral dan akhlak yang mulia seperti yang dituntut oleh masyarakat. Melalui sistem pendidikan, para mahasiswa akan melalui proses sosialisasi moral dan proses pembesaran yang diorientasikan dan diperkukuhkan dengan pelbagai tanggungjawab sosial. Pembangunan serta perubahan sosial dalam masyarakat memerlukan perubahan dalam sistem pendidikan di sekolah bagi memenuhi keperluan mahasiswa sesuai dengan keadaan sekeliling. Kita perlu memikirkan kembali sejauh manakah keberkesanan sistem pendidikan kita pada hari ini memandangkan isu gejala sosial remaja yang makin hari makin menular.

No comments: