Wednesday, October 22, 2008

Pendidikan Anak-Anak.

Antara Peranan Seorang Ayah.
Keluarga mempunyai peranan penting dalam pendidikan, baik dalam lingkungan masyarakat Islam maupun non-Islam. Karena keluarga merupakan tempat pertumbuhan anak yang pertama di mana dia mendapatkan pengaruh dari anggota-anggotanya pada masa yang amat penting dan paling kritis dalam pendidikan anak-anak.

Merujuk kepada firman Allah yang bermaksud: “Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.” [Qs. At-Tahrim: 6]Anak adalah permata. Permata yang tiada tandingnya. Tapi adakah kita menyayanginya? Bagaimana bentuk kasih-sayang orang tua kepada anak menurut Islam?

Disini dinyatakan antara peranan sebagai seorang ayah terhadap anak-anaknya. Pertamanya, memberinya ibu yang baik. Kedua, memberinya lingkungan yang baik. Ketiga, memberinya pendidikan yang baik. Maka dari itu, seorang ayah hendaklah mendirikan rumahtangga dengan wanita yang sholihah dan mendidiknya agar menjadi isteri dan ibu yang sholihah. Dan yang paling penting dan utama adalah memberikan pendidikan kepada anak dengan pendidikan yang baik menurut Islam.

Apa yang jelas, memberikan pendidikan akademik dan juga praktikal kepada anak merupakan tanggungjawab seorang ayah. Seorang ayah yang baik akan melengkapi dirinya dengan ilmu-ilmu agama. Sebab dalam ilmu agama terdapat ilmu dari berbagai aspek kehidupan, termasuk ilmu mendidik anak. Itulah bezanya agama Islam dengan agama-agama. Salah satu pendidikan praktikal contohnya adalah seperti dalam salah satu hadits yang mana Nabi bersabda: “Perintahkanlah anak-anakmu yang telah berumur 7 tahun untuk mendirikan shalat. Dan pukullah anakmu jika dia meninggalkan sholat, padahal umurnya sudah 10 tahun.”

Hal ini menunjukkan bahawa Islam menitik beratkan dan memberi garis panduan yang jelas terutama kepada seorang ayah seperti yang diterangkan diatas dalam memberikan pendidikan yang baik dan sempurna terhadap anak.Walaubagaimanapun peranan sebagai seorang ibu tidak dinafikan juga dalam membantu seorang ayah memberi pendidikan terbaik terhadap anak-anak.

No comments: